Afro-Descendant Children's Literature in Colombia in the First Two Decades of the 21st Century. School, Identities, Representations and Recognition.

Authors

  • Astrid Eliana Espinosa Salazar Universidad Nacional de Tres de Febrero, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/cl.vi22.142

Keywords:

afro-descendants, representations, self-representations, school, cultural diversity, intercultural children's literature

Abstract

This article presents a compilation of literary works with Afro themes for children published in Colombia during the first two decades of the 21st century, emphasizing the productions of Afro-descendant authors and those generated by social organizations and communities. This collection includes materials that are distributed both nationally and locally, contributing to collective or individual efforts to highlight processes of Afro-descendant advocacy and recognition of their contributions, as well as public policies or governmental programs. It employs theoretical criteria related to aesthetic, thematic, and authorship aspects of the works as reading keys. From a critical intercultural perspective, the article provides initial reflections on the representational proposals and their examination, promotion, and incorporation in the educational sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Carranza, Marcela (2020) “La horrible consecución de fines útiles”, Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños 11(6): 197- 212. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/4679/4688

Castillo Díaz, Laura (2021) La Literatura Afrocolombiana: una apuesta para la interculturalidad en el aula. Bogotá: Repositorio Universidad Libre. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12209/16836

Castillo Guzmán, Elizabeth y Caicedo Ortiz, José Antonio (2022) El racismo escolar: debates educativos y crónicas. Popayán: Universidad del Cauca.

Castillo Guzmán, Elizabeth y Caicedo Ortiz, José Antonio (2016) “Niñez y racismo en Colombia. Representaciones de la afrocolombianidad en los textos de la educación inicial”, Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa 7(13): 1-14. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=553458105007 DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i13.229

Chovancova, Lucia (2015) “Concepciones encontradas en torno a la literatura intercultural: el caso de la literatura infantil y juvenil”, Ocnos 14: 28-41. DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.14.03

Escobar Sanabria, María Fernanda (2019) Literatura infantil intercultural en Colombia: en busca de nuevos modelos de formación. Trabajo de grado. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana Disponible en: http://hdl.handle.net/10554/45531

García Canclini, Néstor y Martinell, Alfons (2009) “Dossier: El poder de la diversidad cultural”, en: Pensamiento Iberoamericano 4. Disponible en: https://www.fundacioncarolina.es/el-poder-de-la-diversidad-cultural/

García, Jorge (2009) Sube la marea. Educación propia y autonomía en los territorios negros del Pacífico. Tumaco: Edinar.

Lenza, Chiara (2018) Descolonización educativa en el estado plurinacional de Bolivia. Bergamo: Università degli Studi di Bergamo. DOI: https://dx.doi.org/10.6092/978-88-97413-30-1

López-Hurtado, Luis Enrique (2019) “Interculturalidad y políticas públicas en América Latina”, en: González J. E. (ed.) Multiculturalismo e interculturalidad en las Américas. Canadá, México, Guatemala, Colombia, Bolivia, Brasil, Uruguay. Bogotá: Cátedra UNESCO - Diálogo intercultural, Universidad Nacional de Colombia, pp. 46-101. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_investigacion_pdf/3574.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2001) Serie lineamientos curriculares Cátedra Estudios Afrocolombianos. Disponible en: http://roychacon/lineamientos/afrocolomb/todo.asp

Ministerio del Interior (2020) Diagnóstico de la implementación de la Cátedra de Estudios Afrocolombianos (CEA): Experiencias y perspectivas en el respeto de la diversidad étnica y cultural de la nación. Bogotá: Dirección de Asuntos para Comunidades Negras, Afrocolombianas, Raizales y Palenqueras (NARP). Disponible en: https://www.mininterior.gov.co/wpcontent/uploads/2022/03/DIAGNOSTICO_CEA_-_NARP.pdf

Petit, Michelle (2015) Leer el mundo, experiencias de transmisión cultural. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Rodríguez-Cruz, Marta (2018) “Construir la interculturalidad. Políticas educativas, diversidad cultural y desigualdad en Ecuador”, Íconos. Revista de Ciencias Sociales 60: 217-236. DOI: http://dx.doi.org/10.17141/iconos.60.2018.2922 DOI: https://doi.org/10.17141/iconos.60.2018.2922

Rojas, Axel (2011) “Gobernar(se) en nombre de la cultura. Interculturalidad y educación para grupos étnicos en Colombia”, Revista Colombiana de Antropología 47(2): 173-198. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rcan/v47n2/v47n2a08.pdf DOI: https://doi.org/10.22380/2539472X.963

Sims Bishop, Rudine (1997) “Selecting Literature for a Multicultural Curriculum”, en: Harris, V. J. (ed.) Using Multiethnic Literature in the K-8 Classroom. Norwood: MA: Christopher-Gordon Publishers, pp. 1-20.

Sims Bishop, Rudine (30 de enero de 2015). What is multicultural literature? Disponible en: https://youtu.be/lB5l9S4T_wE

Valencia, Wilman A.; Sánchez, Iván y Huertas, Ómar (2022) “Visibilidad de la cultura afrocolombiana en el marco de la educación intercultural en la escuela: realidad, percepciones y desafíos”, Via Inveniendi Et Iudicandi 17(2): 218-233. DOI: https://doi.org/10.15332/19090528.8772 DOI: https://doi.org/10.15332/19090528.8772

Published

2024-07-31

How to Cite

Espinosa Salazar, A. E. (2024). Afro-Descendant Children’s Literature in Colombia in the First Two Decades of the 21st Century. School, Identities, Representations and Recognition. Claroscuro. Revista Del Centro De Estudios Sobre Diversidad Cultural, (23), 1–23. https://doi.org/10.35305/cl.vi22.142