The Atlantic Center of Modern Art, a cultural space in the Canary Islands for the vindication of Africa and Afro-descendant communities

Authors

  • Idalmy González González Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, España

DOI:

https://doi.org/10.35305/cl.vi22.143

Keywords:

tricontinentality, Africa, afro-descendants, Centro Atlantico de Arte Moderno, african art

Abstract

The Atlantic Center of Modern Art (CAAM) is a museum and art center located in Las Palmas de Gran Canaria, Spain. It was inaugurated on December 4, 1989. Its founder and first director, the artist Martín Chirino (1925-2019), together with the initial work team, established that the ideological foundation that would guide the museological and museographic programming of the institution would be tricontinentalism. This article justifies the links between the Canary Islands and Europe, Africa and America, as well as the relevance that the CAAM has had as a cultural institution in the vindication of African and Afro-descendant art, through its museum programming, together with the seminars. and organized courses through which this center has become a setting for the visibility and recognition of Afro-descendant peoples and a space for knowledge about the art, history and reality of the African continent.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alemán, José. A. (1989) “Un centro en la tricontinentalidad atlántica de Canarias”, en: Centro Atlántico de Arte Moderno – CAAM Elogio del museo y post-museo. 20 años de práctica intercultural. Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones del Umbral, p.229.

Alemán, Manuel (2006) Psicología del hombre canario. Las Palmas de Gran Canaria: Inst. Psicosocial Manuel Alemán Álamo.

Aznar Vallejo, Eduardo (1992) La integración de las Islas Canarias en la Corona de Castilla (1478-1526). Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria.

Ballano Gonzalo, Fernando (2014) Aquel negrito del África tropical. El colonialismo español en Guinea (1778-1968). Madrid: Ediciones Sial.

Béthencourt Massieu, Antonio. (1995) “Arte Y Cultura (Siglos XV-XVIII)”, en: Béthencourt Massieu, A. (ed.) Historia de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria, pp. 315-354.

Britto Jinorio, Orlando (2017) “El iris de Lucy”, en: El iris de Lucy. Artistas africanas contemporáneas. Catálogo de exposición, 26 de enero al 4 de junio de 2017. CAAM y Casa África, Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno, pp. 17-29.

Castillo, Omar-Pascual (2011) “Nomadismos: huellas del viaje de un guerrero (instalaciones de José Bedia)”, en: Castillo, O.-P. José Bedia. Nomadismos. Catálogo de exposición. CAAM, Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno, pp.7-11.

Castillo, Omar-Pascual (2014) “Pieter Hugo: África día a día. O de cómo hacer de la fotografía un dispositivo que descubre esquirlas ocultas de lo real”, en: Castillo, O.-P. Pieter Hugo. Este debe ser el lugar. Catálogo de exposición. CAAM y Casa África, 11 de septiembre de 2014 a 4 de enero de 2015. Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno, pp.8-12.

Carmona Mato, Eugenio (1985) José Moreno Villa y los orígenes de las vanguardias artísticas en España (1909-1936). Málaga: Universidad de Málaga y Colegio de Arquitectos.

Carreño Corbella, Pilar (1990) LADAC. El sueño de los Arqueros. Las Palmas de Gran Canaria: Gobierno de Canarias. Viceconsejería de Cultura y Deportes.

Chirino, Martín (1991) “Presentación”, en: Chirino, M. África hoy. Catálogo de exposición, CAAM, 17 de septiembre al 17 de noviembre de 1991. Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno.

Chirino, Martín (2019) La memoria esculpida. Conversaciones con Antonio Puente. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Díaz Padilla, Ramón (1992) Generación de los 70: análisis de las formas expresivas de los artistas canarios de la década 1970-1980. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: https://eprints.ucm.es/id/eprint/1693/1/T17566.pdf

Farrujia de la Rosa, A. José (2016) El Patrimonio indígena de las Islas Canarias. Arqueología y Gestión desde los márgenes. Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria.

Fernández Armesto, Felipe (1997) Las Islas Canarias después de la conquista. La creación de una Sociedad Colonial a principios del siglo XVI. Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria.

Fuentes Vega, Alicia (2011) “Franquismo y exportación cultural. El papel de “lo español” en el apadrinamiento de la vanguardia”, Anales de Historia del Arte. Volumen Extraordinario: 183-196. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2011.37456

García Ramos, José M. (2013) Los otros diálogos atlánticos. Las Palmas de Gran Canaria: Fundación Canaria Mapfre Guanarteme.

Gallardo Peña, María (1992) “Los orígenes del Museo Municipal de Bellas Artes” Anuario de Estudios Atlánticos 38: 479-499. Disponible en: https://mdc.ulpgc.es/cdm/ref/collection/aea/id/1526

Guezuraga, Aitor (2004) “El espíritu de Joseph Conrad llega al CAAM entre “presiones políticas”, Canarias 7: 82.

Hernández García, Julio (1981) La Emigración de las Islas Canarias en el Siglo XIX. Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria.

Jiménez, Jennifer (2020) “Canarias recibió durante la crisis de los cayucos de 2006 más de 10 millones de turistas”. Canariasahora. Disponible en: https://www.eldiario.es/canariasahora/sociedad/canarias-recibio-durante-crisis-cayucos-10-millones-turistas_1_6485237.html

Lobo Cabrera, Manuel (1982) La esclavitud en las Canarias Orientales en el siglo XVI (negros, moros y moriscos). Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria.

Macías Hernández, Antonio M. (1995) “La economía de los primeros isleños”, en: Béthencourt Massieu, A. (ed.) Historia de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria, pp.23-29.

Marzo, José L. y Mayayo, Patricia (2015) Arte en España (1939-2015). Ideas, prácticas, políticas. Madrid: Ediciones Cátedra.

Martínez-Ruíz, Bárbaro; Castillo, Omar-Pascual y Zaya Octavio (2012) Faisal Abdu’Allah: el arte de la dislocación. Catálogo de exposición, CAAM, 3 de febrero al 27 de mayo de 2012. Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno.

Navarro Segura, María I. (1997) “Eduardo Westerdahl y la construcción de Canarias como identidad espacial”, en: Gaceta de arte y su época. 1932-1936. Catálogo de exposición, CAAM, 18 de febrero al 20 de abril de 1997. Las Palmas de Gran Canaria, Centro Atlántico de Arte Moderno, p.23.

Njami, Simón. (2000). “Prólogo”, en: El Tiempo de África. Catálogo de exposición, CAAM, 12 de diciembre de 2000 al 4 de febrero de 2001. Las Palmas de Gran Canaria, Centro Atlántico de Arte Moderno, pp.13-42. DOI: https://doi.org/10.31819/9783865278418-002

Njami, Simón (2010) “Meschac Gaba: El jardinero fiel”, en: Museum of Contemporary African Art y más. Catálogo de exposición, CAAM, 5 de febrero al 28 de marzo de 2010. Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno, pp.16-19.

Perazzone, Christian (2008) “Travesía entre 20”, en: Travesía. Catálogo de exposición, CAAM, 17 de octubre 2008 al 4 de enero de 2009. Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno, pp. 43-45.

Quintana Navarro, Francisco (1992) “Los intereses británicos en Canarias en los años treinta: una aproximación”, Vegueta 0: 149-172.

Rodríguez Quintana, José Y. (2007) “Saulo Torón y la originalidad del modernismo en Canarias”, Hipertexto 5: 58-66. Disponible en:

https://www.utrgv.edu/hipertexto/_files/documents/articles/hipertexto-05/jose-yeray.pdf

Rubio Aróstegui, Juan A. (2003) La política cultural del Estado en los gobiernos socialistas: 1982-1996. Asturias: Ediciones Trea.

Sánchez Robayna, Andrés (1995) “Arte y Cultura (siglos XIX y XX)”, en: Béthencourt Massieu, A. (ed.) Historia de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria, p. 539.

Santana Pérez, Germán y Santana Pérez, Juan. M. (2002) La puerta afortunada. El papel de Canarias en las relaciones hispano-africanas. Valencia: Ediciones Tirant Lo Blanch.

Santana Pérez, Germán (2009) Canarios con Salacot: África Subsahariana como lugar de emigración (1936-1975). Las Palmas de Gran Canaria: Fundación Mapfre Guanarteme.

Santana Pérez, Juan M. (2017) “Viera y Clavijo: Historiador ilustrado del Atlántico”, História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography 10 (23): 43-63. Disponible en: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1068. DOI: https://doi.org/10.15848/hh.v0i23.1068

Santana Pérez, Juan M. y Santana Pérez, Germán (2022) Puertas en el mar Islas africanas atlánticas en el Antiguo Régimen. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch.

Tejera Gaspar, Antonio (1995) “Sociedad y cultura indígena”, en: Béthencourt Massieu, A. (ed.) Historia de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo de Gran Canaria, pp.85-93.

Tristán Pimienta, Ángel (2018) El 68 y la larga transición. Crónica personal de medio siglo. Santa Cruz de Tenerife: Ediciones Idea.

Westerdahl, Eduardo (1932) “Posición”, Gaceta de arte 1: 1.

Zaya, Octavio (2011) “Resonancias históricas para las condiciones actuales”, en: Yinka Shonibare MBE el futuro del pasado. Catálogo de exposición, CAAM, 28 de octubre 2011 al 8 de enero de 2012. Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno, pp.10-17.

Published

2024-07-31

How to Cite

González González, I. (2024). The Atlantic Center of Modern Art, a cultural space in the Canary Islands for the vindication of Africa and Afro-descendant communities. Claroscuro. Revista Del Centro De Estudios Sobre Diversidad Cultural, (23), 1–33. https://doi.org/10.35305/cl.vi22.143